باز شدن ايربگ در تصادفات
باز شدن ايربگ در تصادفات
رانندگي با ماشين يكي از پرحادثه ترين كارهايي است كه بسياري از افراد در طول روزمره انجام ميدهند. برخي افراد شغلشان رانندگي بوده و ساعات بسياري از روز و شب را در حال رانندگي هستند. اگر براي خودتان پيش نيامده باشد، حتما در اطرافيان مشاهده كرديد كه دچار تصادفي شده باشند كه ايربگ هاي ماشينشان باز شده باشد و يا حتي ايربگ ها كار نكرده باشد. در اين مقاله كه برگرفته از سايت فروشگاه لوازم يدكي كيا مي باشد در ارتباط با باز شدن ايربگ در تصادف و اقداماتي كه بايد بعد از آن انجام دهيد، صحبت خواهيم كرد.
ايربگ چيست؟
ايربگ يا همان كيسه هوا ، وسيله اي است كه در جاي مناسبي از خودرو تهويه شده است كه در زمان تصادف، براي محافظت از سر و صورت راننده و كمك راننده باز شود تا برخورد سر با فرمان، داشبورد و شيشه و … رخ ندهد. ناگفته نماند كه برخي از ماشين هاي مدل بالا و تمامي خودروهاي خارجي داراي ايربگ براي سرنشينان عقب ماشين نيز ميباشند. جالب است بدانيد در برخي از كشورها نظير ايالت متحده، نصب ايربگ در هنگم توليد خودرو براي تمامي ماشين ها الزامي است. اين كيسه هاي هوا درواقع بايد به اندازه يك بالش، نر باشند اما اينگونه نيستند و به هر حال بهتر از برخورد سر با جسم سخت نظير داشبورد ميباشد. آمارها نشان ميدهد، درصد نجات جان انسان ها در تصادفات به دليل باز شدن ايربگ بسيار قابل توجه است بنابراين نميتوان مزاياي آن را ناديده گرفت. در صورتي كه نياز به لوازم يدكي سراتو داشتيد فروشگاه اروند پارت تامين كننده قطعات اصلي جنيون پارت مي باشد.
انواع ايربگ
در حقيقت ايربگ يا كيسه هوا داراي انواع متعددي براي محافظت از اندام هاي مختلف سرنشينان ميباشد كه البته تنها برخي از آن ها در خودروهاي داخلي بكار گرفته ميشوند.
- ايربگ سرشينان جلو
- ايربگ سرنشينان عقب
- ايربگ زانويي
- ايربگ جانبي
- ايربگ مياني
ايربگ ها در تصادف چگونه كار ميكنند؟
همانطور كه از مطالعه متن متوجه شديد، باز شدن ايربگ سراتو در تصادف به سنسور تشخيص دهنده حادثه بستگي دارد. در تصادفات بعد از اينكه به توسط سنسور موجود در فرمان، به ايربگ فرمان داده شد كه بايد باز شود، اين كيسه هاي هوا كه در حالت بسيار فشرده هستند، با سرعت زيادي باز شده و در كسري از ثانيه از هوا پر ميشوند. پر شدن اين كيسه هاي هوا مانع از برخورد سر فرد به اجسام سخت ماشين ميشود. بسياري از مردم حتي از باز شدن كيسه هاي هوا هراس بسياري دارند و بسياري اشخاص نيز تصور دارند كه ممكن است با باز شدن ايربگ، دچار خفگي شوند كه تمامي اين ترس ها بيهوده است و جاي اينگونه نگراني ها وجود ندارد. لازم است اين نكته را بدانيد كه بعد از باز شدن ايربگ در تصادف، هواي موجود در آن در مدت زمان كوتاهي خالي ميشود و شخص تحت فشار آن نميماند. رانندگان بايد توجه داشته باشند كه بعد از تصادف، لازم است تا ايربگ خودرو توسط متخصص و تعميركار ماهر بررسي شود تا در صورت نياز تعويض گردد.
زمان باز شدن ايربگ در تصادف
همانطور كه ميدانيد ايربگ مختص به خودروهايي است كه موارد استاندارد را تا حدودي رعايت كرده باشند. اين خودرو ها داراي سيستم شتاب ضربه اي يا همان ايربگ هستند كه با برخورد با يك جسم و ايجاد ضربه شديد، موج منفي به وجود آمده را احساس كرده و براي محافظت از شخص باز ميشوند. اما ايربگ ها در هر نوع تصادفي باز نشده و معمولا در تصادفاتي ايربگ باز ميشود كه زاويه تصادف كمتر از سي درجه باشد. به عنوان مثال اگر خودرو با سرعت بيست كيلومتر در حركت باشد و با ضربه تصادف مواجه شود ممكن است، ايربگ ها باز نشوند اما اگر با سرعت بيشتري حتي با يك مانع ثابت برخورد كنيد، قطعا كيسه هوا فعال ميشود.
منظور از ريسك يونيت ايربگ چيست؟
شايد تا به حال براي شما هم سوال پيش آمده باشد كه چرا در اين تصادف ايربگ باز نشد؟ در بسياري از تصادفات هيچ ضربه اي به ECU يا همان ايربگ وارد نميشود و يا اين وسيله ضربه ايجاد شده را احساس نميكند زيرا از زاويه برخورد، دور است. تصور كنيد ايربگ ها انقدر حساس باشند كه با هر ضربه اي باز شوند، در اين صورت با پريدن ماشين از سرعت گير يا افتادن خودرو در يك گودال كوچك، كيسه هوا باز ميشود كه كاملا غيرمعقول است. طراحي يونيت ايربگ در خودرو ها به اين دليل است كه اگر ايربگ با ايجاد ضربه باز نشد اما كد منفي را ثبت كرد، فرد ديگر نيازي به تعويض ايربگ كامل نداشته باشد و فقط تعويض يونيت انجام دهد.
علت باز نشدن ايربگ ها در تصادف چيست؟
زماني كه تصادف و حاده اي براي يك خودرو رخ دهد، در صورت باز نشدن و كار نكردن ايربگ ، آسيب هاي شديدي براي راننده و سرنشينان در اثر برخورد سر و صورت با شيشه و فرمان و … ايجاد ميشود. در ادامه به برخي از علل باز نشدن ايربگ در تصادفات اشاره خواهيم داشت:
نوع برخورد ضربه
به كار افتادن كيسه هواي خودرو به نوع حادثه و برخورد نيز بستگي دارد. به عنوان مثال ممكن است ضربه از كنارهي خودرو ايجاد شود و ايربگ ها باز نشوند. همانطور كه ذكر شد باز شدن ايربگ به سرعت خودرو و نوع ضربه و شدت آن و ساير عوامل متعدد بستگي دارد.
مشكل فني در سيم كشي
اگر سيم كشي اين تجهيزات از محل مناسبي انجام نشده باشد و يا حتي يك سيم در اثر ضربه پاره و جدا شود، امكان عدم كاركرد اين سيستم وجود دارد.
نقص و خرابي سنسور ايربگ
گاهي در يك تصادف، صد در صد بايد ايربگ ها باز شوند اما اين فرآيند انجام نميشود. عمده ترين دليل اين مشكل، خرابي سنسور هاي تشخيص دهنده ضربه ميباشد. همچنين اگر تعداد سنسور ها از حد مجاز كمتر باشد، اين مشكل در تصادفات بروز ميكند. تمامي رانندگان بايد به سلامت ايربگ خودروي خود اهميت دهند.
خرابي قطعات الكتريكي كيسه هوا
خرابي قطعات الكتريكي يا قطعات ناكارآمد، سبب شده تا سيگنال هاي ضربه به درستي به كيسه هوا نرسد. اين مورد بيشتر در خودروهايي ديده ميشود كه داراي چندين كيسه هوا در قسمت هاي مختلف هستند و در تصادف فقط برخي از آن ها باز ميشود و به درستي عمل ميكنند.
https://www.rohwrestling.com/content/roh-world-tv-champion?page=86#comment-134289
https://howellmi.granicusideas.com/forums/whats-the-big-idea/ideas/streetscape?page=10
https://tore-dahl.23video.com/vandkunsten-architects-torpedohallen-4
http://www.rn-tp.com/news/class-2016-2017-welcome?page=125#comment-119877
https://michelledaigle.liveeditaurora.com/blog/2016/09/03/taking-it-to-the-mat
https://www.pantown.com/board.php?id=20354&area=3&name=board6&topic=101&action=view
https://www.party.biz/forums/topic/85863/never-seen-a-video-like-this-in-2022/view/post_id/532090
برچسب: ،